Thursday, September 24, 2015

Tips ambil gambar untuk buat iklan

Gambar buruk, siapa nak beli?

Saya dapati ramai di antara peniaga yang menjual secara online mengabaikan kualiti gambar yang dipaparkan.

Tahukah anda bahawa gambar yang baik mampu untuk meningkatkan jualan sebanyak 300%? Di Mudah.my, people do judge a book by its cover.

Kebanyakan kategori iklan di Mudah.my hanya hadkan 3 gambar untuk dipaparkan. Kalau 3 keping gambar ini FAIL, jangan mimpi pelanggan nak hubungi kita.

Banyak lagi iklan lain yang dia boleh tengok. Jadi di sini saya kongsikan sedikit bagaimana untuk mendapatkan gambar yang mampu untuk menjual dengan sendiri.

1. Sudut Berbeza

Kita tangkap gambar produk yang mahu dijual daripada sudut yang berbeza-beza.

Sebagai contoh, jika kita menjual baju, amat penting untuk kita tangkap gambar hadapan, belakang dan sisi baju. Ini adalah sudut yang pelanggan akan nilai semasa membeli baju.

Jika kita menyewakan rumah, tangkap gambar setiap ruangan di rumah kita seperti laman, ruang tamu, dapur, bilik tidur, tandas dan sebagainya.

Dengan ini mereka yang sedang mencari rumah untuk disewa, mudah untuk membuat penilaian samaada rumah itu sesuai untuk mereka ataupun tidak.

2. Cahaya

Ada 2 kesalahan yang sering dilakukan. Pertama, cahaya kurang. Pastikan cahaya mencukupi supaya setiap sudut gambar produk dapat dilihat dengan jelas.

Letakkan produk yang mahu diambil gambar itu di bawah cahaya lampu. Jangan sekadar bergantung kepada cahaya lampu flash.

Ke dua, cahaya terlebih. Kita juga kena pastikan cahaya tidak terlebih sehingga membuatkan produk yang ditangkap gambar itu kelihatan terlalu berkilau atau sehingga putih.

Berhati-hati juga dengan penggunaan lampu flash. Sering saya dapati pantulan lampu flash termasuk di dalam gambar yang ditangkap.

Kita harus kreatif mencari sudut bagi menangkap gambar produk tanpa memantulkan kembali cahaya lampu flash.

Masalah ini selalu timbul untuk produk yang berpermukaan licin dan berkilat seperti iPad, telefon bimbit, gelas dan lain-lain.

Ini amat mencacatkan gambar produk yang seharusnya menunjukkan warna sebenar produk tersebut. Jika perlu, gunakan sahaja cahaya semulajadi matahari ketika siang.

3. Pegang Produk

Jangan pegang produk yang kita mahu tangkap gambarnya dengan tangan! Ini kelihatan sangat tidak profesional. Peniaga yang menjual barang terpakai banyak melakukan kesilapan ini.

Tangan kiri memegang telefon bimbit dan tangan kanan menangkap gambar telefon bimbit tersebut. Secara tidak langsung ini menggambarkan bahawa produk yang kita jual tidak diberikan penjagaan rapi.

4. Penunjuk Saiz

Kadang-kala pelanggan menghadapi kesukaran untuk mengagak saiz sesuatu produk yang kita jual. Apatah lagi jika produk tersebut baru di pasaran.

Mungkin kita boleh memberi kenyataan di iklan saiz produk tersebut. Namun gambar yang jelas tetap menjadi pilihan pembeli.

Ada 2 cara untuk menyelesaikan isu ini. Pertama, kita boleh meletakkan pembaris disebelah produk yang anda jual. Contoh, anda letakkan pembaris di sebelah Power Bank yang kita mahu tangkap gambarnya.

Ke dua, kita letakkan satu produk yang sudah dikenali saiznya secara umum. Contoh, kita letakkan tin minuman Coca-cola disebelah telefon bimbit yang kita mahu tangkap gambarnya.

Dengan ini pelanggan mampu untuk mengetahui saiz produk tersebut dengan hanya melihat gambar yang diberikan.

5. Latarbelakang

Pernahkah anda melihat peniaga yang menayangkan gambar baju yang beliau jual dengan berlatarbelakangkan almari bajunya? Saya pernah. Siap ada poster artis pujaan beliau lagi yang ditampal pada pintu almari tersebut.

Begitu juga dengan peniaga tudung. Ada yang sekadar meletakkan tudungnya di atas lantai untuk ditangkap gambar.

Apabila saya melihat gambar seperti ini, saya akan menganggap peniaga itu bukan seorang yang serius berbisnes. Hanya berbisnes online secara suka-suka. Saya takut untuk berikan wang kepada peniaga begini.

Kita juga harus memastikan bahawa warna latarbelakang dengan produk yang mahu ditangkap gambarnya berbeza.

Contoh, kita mahu menangkap gambar iPhone yang berwarna hitam. Latarbelakang gambar mesti berwarna cerah seperti putih. Dengan ini mata pelanggan boleh terfokus terhadap produk.

6. Perisian Gambar

Kita boleh menggunakan perisian gambar seperti Photoshop, Corel Draw, Paint dan sebagainya untuk memperbaiki gambar yang telah ditangkap. Antara elemen yang boleh kita perbaiki ialah kecerahan, kontras, saiz dan lain-lain.

Ingin saya tegaskan di sini, kita tidak boleh menggunakan perisian gambar bagi menyembunyikan kecacatan produk yang kita jual.

Sebagai contoh, kita menjual jam tangan yang telah tercalar cerminnya. Kita gunakan Photoshop untuk memadam kesan calar itu pada gambar yang telah ditangkap.

Perbuatan ini sebenarnya telah menipu pembeli. Sebarang kecacatan pada produk mesti ditunjukkan kepada pembeli dengan jujur.

7. Watermark

Sesetengah peniaga online cenderung untuk meletakkan watermark pada gambar produk ataupun servis mereka. Tujuannya supaya gambar tersebut tidak disalahgunakan atau dicuri oleh pihak tidak bertanggungjawab

Namun di Mudah.my, kita tidak dibenarkan untuk meletakkan sebarang watermark di gambar. Ini adalah kerana Mudah.my sendiri akan meletakkan watermark mereka pada gambar tersebut. Jika kita tetap letak, iklan anda akan ditendang begitu saja.

Ada banyak lagi tip gambar yang menjual dengan sendiri di dalam video Pro Mudah.my. Kalau anda berminat nak tahu, kluk promudah.my

Umar Taib

Tuesday, July 21, 2015

5 Langkah Power Menjadi "Super Affiliate"

Sebagai seorang newbie atau pendatang baru dari dunia pemasaran internet, anda harus fokus pada 5 langkah ini untuk terus berjaya menjadi usahawan internet.

1. Niche Market

Apa market yang anda ingin tembusi? Adakah pasaran untuk niche tersebut mempunyai permintaan? bagaimana persaingan untuk niche tersebut, adakah kurang ataupun sengit?

2. Offer (Produk yang ditawarkan)

Apa produk yang anda tawarkan kepada pengguna?

Siapa target pasaran anda berdasarkan niche market di atas? Bagaimana pula dengan kelebihan produk berbanding pesaing yang lain?

3. Laman Web

Set produk yang dijual di internet harus mempunyai channel pemasaran. Di mana produk tersebut akan dipasarkan? Adakah di laman web sendiri ataupun laman web yang sudah tersedia (seperti, Mudah.my, Ebay ataupun Facebook Page)?

4. Trafik

Nadi bagi setiap perniagaan online. Di mana prospek/pengguna bagi offer anda di no. 2 selalu berkumpul? Trafik merupakan bagaimana anda boleh menarik mereka melayari laman web anda dan terus membuat pembelian?

5. Conversion

Daripada trafik di atas, berapa ramai yang membeli produk anda? Berapa Return of Investment (ROI) yang anda dapat setelah anda keluarkan modal bagi produk di atas?

Melalui conversion juga, anda boleh kenal pasti bahagian yang yang perlu diperbaiki untuk meningkatkan conversion, iaitu dari pengunjung laman web menjadi pembeli produk anda.

Okay, pastikan pesanan di atas tidak diambil mudah, kerana itulah kunci utama seorang usahawan internet :)

5 Langkah Power Menjadi "Super Affiliate"

Sebagai seorang newbie atau pendatang baru dari dunia pemasaran internet, anda harus fokus pada 5 langkah ini untuk terus berjaya menjadi usahawan internet.

1. Niche Market

Apa market yang anda ingin tembusi? Adakah pasaran untuk niche tersebut mempunyai permintaan? bagaimana persaingan untuk niche tersebut, adakah kurang ataupun sengit?

2. Offer (Produk yang ditawarkan)

Apa produk yang anda tawarkan kepada pengguna?

Siapa target pasaran anda berdasarkan niche market di atas? Bagaimana pula dengan kelebihan produk berbanding pesaing yang lain?

3. Laman Web

Set produk yang dijual di internet harus mempunyai channel pemasaran. Di mana produk tersebut akan dipasarkan? Adakah di laman web sendiri ataupun laman web yang sudah tersedia (seperti, Mudah.my, Ebay ataupun Facebook Page)?

4. Trafik

Nadi bagi setiap perniagaan online. Di mana prospek/pengguna bagi offer anda di no. 2 selalu berkumpul? Trafik merupakan bagaimana anda boleh menarik mereka melayari laman web anda dan terus membuat pembelian?

5. Conversion

Daripada trafik di atas, berapa ramai yang membeli produk anda? Berapa Return of Investment (ROI) yang anda dapat setelah anda keluarkan modal bagi produk di atas?

Melalui conversion juga, anda boleh kenal pasti bahagian yang yang perlu diperbaiki untuk meningkatkan conversion, iaitu dari pengunjung laman web menjadi pembeli produk anda.

Okay, pastikan pesanan di atas tidak diambil mudah, kerana itulah kunci utama seorang usahawan internet :)

49 Nasihat Syed Mokhtar Khas Untuk Usahawan

49 Nasihat Syed Mokhtar Khas Untuk Usahawan

Syed Mokhtar Al-Bukhary-perniagaan
Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari menjadi Bumiputera yang paling kaya dalam Malaysia dengan aset sebanyak 167 bilion, namanya amat masyhur baik di dalam mahupun di luar negara.

Dengan banyak kepentingan dalam pelbagai bidang perniagaan termasuk pengangkutan dan logistik, perladangan, pembangunan hartanah, pertahanan dan gudang senjata serta generasi kejuruteraan dan kuasa, beliau adalah seorang tokoh simbolik yang memegang falsafah bahawa ‘pendidikan tidak menjamin kejayaan dalam hidup, tetapi kerja keras’.

Syed Mokhtar Al-Bukhary – Net worth: 2.9 billion USD (2015) Forbes

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?syed mokhtar al bukhary

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberikan kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah.

14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia- ia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa !

16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.

25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat. Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.

27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30. ……kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.

32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.

34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.

39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.

41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.

46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.

Tambahan Kalau pun tak mahu membantu orang melayu, lebih lebih lagi Islam jangan lah kita tergulong atau bertanggung jawab menyumbang pada pembunohan kegiatan amal orang Melayu dan Islam.

Wednesday, May 20, 2015

How Goals Differ From Purpose

A bus driver was having a hard day. No matter how quickly he  drove between bus stops, he simply couldn’t keep to the timetable his bosses had demanded. He came back to the depot with a look of frustration and a feeling of anger.

His boss approached him and asked if all was OK. The bus driver replied, “No, it’s not. How on earth do you expect me to keep to the timetable, if I have to keep picking up passengers?!”

This is obviously a case of a confusion between company goals and company purpose!

I often ask on programs we run ‘What’s your purpose at work?’

To show there is sometimes confusion between purpose and goals, many answers come back that state hitting objectives or targets is ‘what we are here to do’. In other words, they say that their whole reason for working is to hit a goal or goals, or to achieve an objective.

A dictionary definition of ‘purpose’ states “the reason for which something exists or is done, made, used, etc.”

The same dictionary defines ‘goal’ as “the result or achievement toward which effort is directed; aim; end.”

So, the main difference revolves around the ‘what’ and the ‘why’.

Very often, we will direct someone to carry out a task (the goal) without giving adequate backing to the purpose of the goal (what it will achieve and why it will be beneficial to achieve it).

Jim Rohn once said, ‘If you have a big enough ‘why’ you can achieve any ‘how’.

I take that to mean if we have a clearly defined reason to do something that appeals to our intrinsic motivations, we will find the best way to achieve it.

Next time you ask someone to achieve a goal, ensure they are fully aware of the reasons why the goal is so necessary. That way, they will ‘buy-in’ to the goal, because they recognise the purpose it will serve in achieving it. And you’ll not only get understanding as to why it should be achieved, you’ll also get commitment to achieve it.

 

To your success

Have a great day!

Tuesday, May 19, 2015

5 LANGKAH PENTING DALAM PEMASARAN

Ramai yang gagal untuk bertahan lama dalam bisnes disebabkan tidak mempunyai strategi dalam pemasaran.

Apa yang dikejar hanya sales, sales, sales je dan tidak mempunyai ukuran jangkaan sejauhmana seorang pelanggan itu terus membeli dengan anda.

Bisnes yang berjaya adalah bisnes yang melahirkan "pengguna" bukan hanya pembeli. Yang ini anda kena betul-betul faham.

5 LANGKAH PENTING DALAM PEMASARAN

1. AWARENESS

Psikologi manusia ni kalau dalam bab membeli, mereka akan ingat BRAND apa untuk buat keputusan pembelian, jadi anda kena ambil tahu kepentingan membina jenama perniagaan.

2. CONSIDERATION

Selepas mereka dah ingat jenama anda, prospek akan buat pertimbangan samada nak beli atau tak, masa nilah tawaran yang anda buat memainkan peranan penting. Apa yang anda mesti benar-benar menepati keperluan prospek.

3. CONVERSION

Ini dah masuk fasa prospek buat keputusan, pada fasa ini, anda boleh track berapa conversion rate yang anda dapat , maksudnya kalau 100 orang klik berapa orang yang beli. Normalnya ialah 2%, kalau 100 orang klik 2 orang akan beli.

4. LOYALTY

Inilah kunci kejayaan dalam pemasaran yang anda buat , kalau anda berjaya melahirkan pelanggan yang setia tak kiralah berapa banyak produk yang anda keluarkan, pelanggan setia ni terus akan membeli dengan anda. Barulah pendapatan anda lebih konsisten dan berkembang.

5. ADVOCACY

Mana-mana pelanggan yang sudah puas hati dengan perkhidmatan anda, mereka secara tidak sengaja pula menjadi agen kepada bisnes anda, mereka akan berkongsi kelebihan anda kepada orang lain.

Friday, May 1, 2015

TAKAFUL PRUDENTIAL PENIPU BESAR INSURAN

TAKAFUL PRUDENTIAL PENIPU BESAR INSURAN !!!!

Saya Muhd Shakir Assalam Bin Ya (850925-115717) merupakan bapa kepada UWAIS BIN MUHD SHAKIR ASSALAM (121219-03-1057) No. Sijil Prudential : 95680918.

Anak saya dimasukkan ke Hospital Pakar Perdana Kota Bharu Kelantan pada 29 April 2015 kerana mengalami demam akibat keracunan makanan. Sebagai pemegang polisi insuran Takaful Prudential semenjak September 2013, anak saya akan di`cover` akan kos rawatan hospital oleh pihak Takaful Prudential.

Apabila anak saya dimasukkan ke wad 433, isteri saya dimaklumkan bahawa anak saya gagal mendapat GL daripada Takaful Prudential. Agen Takaful Prudential terus menghubunggi saya dan memaklumkan bahawa terdapat sedikit masalah pada GL anak saya dan mohon berjumpa untuk memberi penerangan selanjutnya.

Melalui perbincangan saya dan agen Takaful Prudential anak saya bernama  ABDUL AZIZ MOHAMED, dia menyatakan bahawa pihak Takaful Prudential menghantar Decline Letter sebab anak saya telah masuk hospital sebanyak 3 kali dalam tempoh 12 bulan. Maka kali ini adalah kali 3, maka anda kena pay and claim.

Saya menyatakan bahawa polisi Insuran anak saya tidak terdapat syarat sedemikian. Dia menyatakan `ya` , tidak terdapat syarat sedemikian dalam POLISI INSURAN anak saya.

Saya mendapatkan Decline Letter yang dihantar oleh pihak Takaful Prudential kepada Hospital Pakar Perdana . No. Ruj Surat : Claim/15040825/sclbus Tarikh : 29/04/2015. Dalam surat tersebut menyatakan:    We regret to inform that we are unable to admit liability on the above claim due to the following :  1.  20.  In any case Covered Person requires three (3) or more admissions for minor illess within a twelve (12) month period, the Covered Person may pay and file claims which will be subjected to reimbursement rules.

Akibat tidak berpuas hati dengan alasan yang diberikan oleh pihak Takaful Prudential, saya terus menghubunggi Customer Care 03 20537188. Panggilan saya dijawab oleh pegawai bertugas yang bernama Puan Hanum. Beliau menggesahkan bahawa Decline letter adalah astas sebab yang saya nyatakan tadi. Saya tekankan bahawa tidak terdapat syarat tersebut dalam polisi anak saya. `Ya Betul` tidak terdapat dalam polisi anak tuan tetapi Members of Committe telah buat satu undang-undang kecil dan ia tidak terdapat dalam polisi , jelas Puan Hanum. Saya bertanya , semenjak bila undang- undang ini diperkenalkan ? . Ia berkuatkuasa semenjak  JANUARI 2015. Saya tegaskan lagi bahawa polisi yang saya tandatangani untuk anak saya adalah pada SEPTEMBER 2013 dan mengikut ilmu matematik 2013 adalah sebelum 2015. Puan Hanum membalas undang-undang ini terpakai kepada setiap pemegang polisi baru dan lama. Adalah tidak adil semasa saya tandatangani polisi syarat ini tidak ada dan kamu kenakan syarat baru kepada kami, ini adalah kerja-kerja syaitan, jelas saya. Saya meminta No. Telefon pegawai yang Members Of Commitee yang meluluskan undang-undang kecil ini setelah Puan Hanum gagal menjawab pertanyaaan saya, dia engan memberi No. Telefon berkenaan.

Untuk memastikan perbualan saya ini adalah betul, saya cabar pihak Takaful Prudential untuk mendedahkan rakaman perbualan saya dan Puan Hanum

Apa yang pasti sekarang ialah undang-undang itu baru sahaja diperkenalkan tetapi pemegang polisi yang telah lama pun turut serta tertakhluk kepada undang-undang baru ini. Dalam maklumat saya POLISI TAKAFUL PRUDENTIAL anak saya, tidak ada klausa yang menyebut POLISI TAKAFUL PRUDENTIAL ini adalah tertakhluk kepada perubahan semasa yang dilakukan oleh SYARIKAT TAKAFUL PRUDENTIAL.

Hari ini, anak saya boleh keluar daripada Hospital Pakar Perdana dan saya terpaksa membayar bill hospital.

Hari ini juga, sudah terang lagi bersuluh, bahawa Takaful Prudential menipu dalam kes ini. Penipuan yang dilakukan ini benar-benar menzalimi Pemegang Polisi Takaful Prudential. Penipuan yang berlaku ini adalah amalan Syaitan dan sekutunya. Paling menyedihkan nama TAKAFUL yang ada pada PRUDENTIAL itu adalah melambangkan syarikat ini adalah Islamic dan mendapat pengiktirafan Bank Negara, maka penipuan yang berlaku ini sudah cukup untuk anda buangkan nama TAKAFUL pada syarikat anda. Semua dana diurus secara Islamic tetapi menipu dalam polisi adalah kerja Dajjal. Dalam sejarah, Islam dan Dajjal tidak pernah bersama.

Kes ini cukup membuatkan saya tidak berpuas hati terhadap Takaful Prudential, saya memikirkan untuk memfailkan kes ini ke Mahkamah atau terus membuat laporan kepada Bank Negara. Tetapi ada baiknya saya cuba untuk siarkan kes ini di media elektronik dan media massa.

Apa kata sekiranya saya mencetak Bunting dan Bena sebanyak 2000 keping dan menggantung diseluruh Kelantan dan Kota Bharu secara khususnya. Ini semua kerja-kerja gila. Tetapi awas, apabila anda berurusan dengan syarikat yang gila anda terpaksa membalas kegilaan mereka dengan tindakan yang gila-gila.

Saya sebarkan surat saya ini kepada pihak Takaful Prudential dan kepada kenalan saya supaya kita lebih berhati-hati memilih syarikat-syarikat Insuran.

Sekian

Terima Kasih

MUHD SHAKIR ASSALAM BIN YA
�� mohon agen2 insuran yang pakar tolong beri penjelasan isu diatas...