Menulis ayat iklan tak susah.
Yang susah, nak pastikan mereka baca sampai habis, berminat & rasa nak beli dari kita.
Jadi pada hari ini, saya nak kongsikan 3 idea kepada anda.
Bagaimana nak rampas perhatian prospek & buatkan mereka baca iklan kita sampai habis?
Ok jom kita lihat idea penulisan yang pertama .
1. Ayat pertikai fakta
Bayangkan, fakta yang dia percaya bertahun-tahun, tiba-tiba ada orang kata benda itu salah. Sudah tentu mereka nak tahu alasannya.
Jika anda masukkan poin ini dalam ayat iklan, anda mampu buatkan prospek rasa nak tahu & baca sehingga habis.
“Sirip ikan yu terbukti melicinkan kulit kurang 7 hari” <— Ini fakta semasa!
Tapi anda ada bukti atau pandangan yang bertentangan;
“Betul ke sirip ikan yu boleh licinkan kulit?”
Tajuk seperti ini selalunya buatkan prospek jadi serba tak kena, lagi-lagi kalau mereka dah lama guna produk Sirip Ikan Yu.
Jadi tugas kita senang jer;
- Mempertikai fakta sedia ada.
- Buat ia jadi sedikit kontroversi.
,Kemudian bagi .bukti
Terangkan sama ada kita bersetuju ataupun tidak dengan fakta tersebut.
Jika tak bersetuju, lampirkan bukti-bukti sokongan. Baru lah mesej kita mudah diterima akal & berpengaruh.
Boleh dapat setakat ini?
2. Ayat ingatkan ‘The Big Why’ + Tips
Big Why adalah sebab utama anda buat keputusan untuk lakukan sesuatu perkara.
Saya percaya. Setiap manusia mesti ada impian yang ingin dicapai. Namun, disebabkan beberapa kali mencuba tidak berhasil, impian tersebut kian kabur dalam ingatan.
Jadi, kita boleh gunakan kesempatan ini, untuk ingatkan semula “Big Why” mereka, dalam ayat iklan kita.
Siapa prospek ?kita - Apa sebab utama mereka buat sesuatu keputusan?
- Kenapa mereka perlu berjaya?
Seterusnya, tugas kita hanya perlu tanya dibahagian tajuk iklan;
“Dah mampu belum, nak bagi duit belanja dekat ibu di kampung? Jika belum, ini caranya.”
Big Why.Ingatkan ,Kemudian tip.bagi
Pada akhir perenggan , buatlah Call to Action seperti
“Berminat nak tahu lebih banyak? Hubungi saya .”
Nota: Ayat jenis ini sebenarnya lebih selamat.
3. Ayat info yang ‘ramai tak tahu’
Selain daripada lupa, manusia ada lagi satu sifat iaitu; sukakan info terbaru.
Berdasarkan kajian psikologi daripada Abraham Maslow pada tahun 1943 ada memberitahu benda ini; namanya ‘Self-Esteem’.
Self Esteem ini maksudnya sentiasa inginkan peningkatan status diri .
Atau dengan bahasa yang lebih mudah, manusia nak diri mereka ‘nampak lebih pandai’ daripada sebelum nya.
Jika mereka dapat tahu sesuatu info sebelum orang ramai tahu, mereka akan berasa bangga & suka berkongsi info tersebut (ini yang page-page viral suka selitkan pada tajuk artikel mereka).
“7 tempat rahsia yang ramai orang tak tahu ada permintaan tinggi kadar sewa rumah”
Anda akan lihat perbezaannya selepas menambah ayat ini – “Ramai orang tak tahu” – ditengah atau dihujung tajuk iklan.
Nak jadikan ia lebih spesifik?
Gantikan perkataan ‘orang’ dengan segmen market anda seperti Pelabur Hartanah.
Secara tidak langsung anda telah menapis orang yang betul untuk baca info tersebut.
Anda Belajar Sesuatu Daripada Artikel Ini?
Mahu belajar lebih lengkap? Dah penat langgar dinding?
Jika anda nak belajar menulis iklan yang lebih tersusun dalam bentuk video step-by-step, anda boleh rujuk panduan video Mazhab Copywriting Junior 3.0 yang terbaru .
Dalam 22 video tersebut, ada diterangkan lebih spesifik:
- Cara kenalpasti pelanggan kelaparan
- Cara tanya soalan untuk kenal pelanggan.
- Cara simple
untuk kenal produk - Cara untuk tarik perhatian pelanggan
- Cara buatkan prospek percaya
- Cara buatkan prospek rasa rugi tak cuba produk anda
- Dan banyak lagi.
Lengkap dari zero sehingga anda boleh tulis ayat iklan sendiri.
Apa-apa pun, saya doakan semoga artikel ini dapat membantu anda menulis iklan dengan lebih tersusun.
No comments:
Post a Comment